Hur fixar man FPS-dippar med Manli RTX 5090 D i 4K?

Att ha ett sånt här monsterkort och ändå få FPS-drop är ju ett jävla skämt. När jag dök genom Manhattan i 4K föll FPS:en från 140 till 110. Det låter mycket, men i 4K märks det direkt att det inte flyter. GamePP sensorer visade att GPU-förbrukningen hoppade mellan 400-450W och spänningen svajade mellan 1.02-1.08V. Jag försökte ställa in 'Prefer Maximum Performance' i drivrutinerna, men det enda som hände var att fläktarna lät mer, medan lagget var kvar – en helt meningslös operation. Till slut gick jag in i GamePP BIOS Load-Line Voltage Adjust Wizard och plattade ut kurvan för att tvinga den till 1.06V. I 3DMark ökade poängen med 4% och FPS-svajet krympte till 130-140.
Kategori:Prestandautvärdering Senast uppdaterad:2026-04-19 11:39:35