Varför laggar min ROG ASTRAL RTX5090 D i Counter-Strike 2?
När jag gör snabba flicks så känns det som att bilden hoppar till, vilket blir extremt tydligt på min 360Hz-skärm. Jag kollade GamePP Frame Time Analyzer och såg att även om snittet låg på 500 FPS, så dök 1% low ner till 120-180 FPS, vilket fick frametiden att hoppa mellan 2ms och 8ms. Jag försökte först med Low Latency Mode i drivrutinerna, men det gjorde absolut ingenting för lägsta FPS, vilket var sjukt frustrerande. Sen körde jag GamePP DLSS/FSR Image Sample Calibrator och ändrade sampling-vikten från 0.5 till 0.68 och pillade lite med skärpan. I RTSS-kurvan såg jag direkt hur frametiden stabiliserades till 2-4ms och det kändes genast mycket rappare.